Google AdWords is het advertentiesysteem van zoekmachine Google waarmee u op basis van ingestelde zoekwoorden relevant verkeer naar uw website kunt inkopen. U herkent vast de advertenties boven en naast de gevonden zoekresultaten als u heeft gezocht in Google.
Direct bovenaan met Google AdWords
Het advertentiesysteem Google AdWords is gebaseerd op “betalen per klik” (PPC – Pay Per Click) waarmee u biedt op zoekwoorden. Google gebruikers die zoeken op de zoekwoorden waarop u biedt krijgen uw advertentie te zien. Uw advertenties worden dus alleen vertoont wanneer er ook daadwerkelijk op de vooraf ingestelde zoekwoorden gezocht wordt. Als online marketing instrument is AdWords doelgericht in te zetten middenin het oriëntatieproces van uw klant. Google AdWords biedt u dus de kans direct bovenaan Google te staan tijdens de zoektocht van uw klanten.
Google AdWords campagnes instellen is niet zo eenvoudig als het lijkt
Als u als ondernemer het besluit genomen hebt Google AdWords in te gaan zetten als marketingtool komt instellen ervan om de hoek kijken. Een veelgemaakte fout is het aanmaken van campagnes en het instellen van één advertentie met als landingspagina de homepage. Bij het niet goed aanmaken van advertienties, met niet geoptimaliseerde landingspagina’s zullen uw kosten per klik aanzienlijk hoger zijn door de lage kwaliteitscore. Het complexe biedsysteem en de instellingen binnen Google AdWords vergen namelijk behoorlijk wat kennis. Met de komst van Enhanced campagnes kunt u als ondernemer overwegen Google AdWords uit te besteden en daarmee het rendement op uw budget aanzienlijk verbeteren.