Als je weet wat SEO is, dan zeggen de woorden PageRank je vast ook iets. PageRank is de basis van het Google algoritme om websites op een bepaalde manier te ordenen in de zoekresultaten.
Simpel gezegd, er wordt gemeten hoeveel links er naar de pagina verwijzen t.o.v. andere pagina’s en wat de waarde is van deze links.
Het complexe algoritme van Google heeft inmiddels echter honderden factoren die meespelen om de zoekresultaten te ordenen. De meeste heeft Google in een patent vastgelegd.
Met het Author Rank patent wil Google identificeren wie de content maker, auteur of blogger is en dus het auteurschap heeft plus de manier van rangschikken.
We know that great content comes from great authors, and we’re looking closely at ways this markup could help us highlight authors and rank search results.
– Othar Hansson
(Google Authorship Project)
Wat is het Google auteurschap?
Zoals in dit Google Authorship SERP (Search Engine Results Page) snippet te zien is zijn er ten opzichte van een normaal zoekresultaat extra’s aanwezig.
- De Google+ profielfoto waarbij het voor auteurschap verplicht is dat je gezicht er duidelijk op staat
- Door welke auteur het geschreven is “van Marco de Heus“. (natuurlijk mag je me aan je kringen toevoegen;)
- In hoeveel kringen de auteur zit (vergelijk dit met de optelsom van personen die jou als Facebook vriend(in) hebben toegevoegd)
Het auteurschap en de desbetreffende content behoort in dit geval dus toe aan “Marco de Heus”. Ik zeg content omdat foto’s, video’s. PDF’s, Word of Excel documenten ook onder content vallen.
In het kort: Google Authorship; Auteurschap is het koppelen van je content aan je Google+ profiel.
Wat is dan Google Author Rank?
Author Rank is de manier hoe Google content met auteurschap rangschikt. Daar waar je Page Rank opbouwt met verwijzingen (links) naar je website, bouw je Author Rank op met content. Hoewel nog niet alles duidelijk is, komen er in de Google Authorship en Author Rank communitie regelmatig berichten voorbij hoe je Author Rank opbouwt en welke factorenwaarschijnlijk van invloed zijn.
Duidelijk is dat op basis van het Agent Rank patent voor Author Rank deze punten ook kunnen gelden:
- Hoe vaak wordt je content gedeeld?
- Hoe snel wordt je content gedeeld?
- Wie deelt je content?
- Delen experts je content ook?
- Zijn het altijd dezelfde mensen die je content delen?
- Hoeveel reacties krijg je op je content?
- Wie plaatsen er reacties?
- Zijn er ook experts die reageren?
- Is de kwaliteit qua inhoud van de reacties hoog?
- Zijn de reacties over de content positief?
- Hoeveel likes, retweets, +1 etc. heeft de content gekregen?
- Wie hebben deze content geliked of gedeelt?
- Hadden degene die de content deelde ook expertkennis?
In het kort: Author Rank is de Auteur Rangschikking binnen de Google SERPS waarbij onder gelijke omstandigheden zoals bijvoorbeeld Page Rank een auteur met een hogere Author Rank hoger gerangschikt zal worden.
Waarom is Author Rank voor SEO belangrijk?
Dit is wat Eric Schmidt (CEO Google Inc.) erover zei in The Wall Street Journal:
Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.
Hier hoeft niemand SEO expert voor te zijn. Zoals Eric Schmidt aangeeft zal binnen de zoekresultaten informatie / content gekoppeld zijn aan geverifieerde Google+ profielen endaarmee hoger ranken.
Eric’s afsluiter is duidelijk… Anonimiteit gaat geld kosten!